Dinsdag 1 december 2015 - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Lynn Grinsven - WaarBenJij.nu Dinsdag 1 december 2015 - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Lynn Grinsven - WaarBenJij.nu

Dinsdag 1 december 2015

Door: Lynn

Blijf op de hoogte en volg Lynn

01 December 2015 | Denemarken, Viborg

Zo, dat is alweer even geleden. De laatste weken zijn zo druk geweest en zijn zo snel voorbij gegaan. Dus een update is wel op zijn plaats.

In het weekend van 23 oktober zijn papa, mama, Nicky en Jaimy langs geweest. Ze kwamen precies op het goede moment, want net die week had ik even een paar moeilijke dagen. Toen ze er waren, realiseerde ik me hoe leuk en goed ik het hier heb. Na hun bezoek kon ik dan ook weer met volle energie de rest van de weken door haha.
Vrijdag kwamen ze in de middag aan. Allereerst hebben we wat gedronken op mijn kamer. Ze hadden allemaal spullen meegenomen die ik behoorlijk gemist heb, zoals worstenbroodjes, 'normaal' brood en krollen.
Vervolgens hebben we een mini tocht door Viborg gedaan, waarbij we het meer, de kerk en het centrum hebben gezien.
De volgende dag zijn we naar Aalborg geweest, een stad een uur van Viborg vandaan. Het is de op drie na grootste stad van Denemarken. We hebben in deze stad rondgelopen en zijn naar 'The park of music' geweest. Dit is een deel van een groter park naast een theater. Allerlei verschillende artiesten, zoals Beyoncé, Backstreet Boys, André Rieu, Elton John en Thake That, hebben hier een boom gepland toen ze een bezoek brachten aan Aalborg. Bij de boom staat een paal waar muziek gespeeld wordt van de artiest die de boom gepland heeft. Heel leuk om langs al die bomen te lopen!
Na wat gegeten te hebben, zijn we weer teruggereden naar Viborg. Het was alweer tijd om afscheid te nemen. Ik heb ontzettend genoten van dit weekend en vond het leuk om papa, mama, Nicky en Jaimy weer te zien.

31 oktober is Halloween. Nu wordt er niet heel veel aandacht besteed aan Halloween in Denemarken volgens een Deense klasgenoot, maar dat mocht de pret niet drukken om een Halloweenfeest te organiseren. Een groep Roemeense meiden hebben dan ook gezorgd voor een topfeestje op 29 oktober. Dit vergt de nodige organisatie, dus ik heb met wat klasgenoten beloofd om te helpen de avond voor het feestje. Ik heb mijn allereerste pompoenen tot leven gebracht! En ik moet zeggen, het resultaat mag er zijn haha. Het feest was ook erg geslaagd. Iedereen was verkleed, dronken en vrolijk, ideaal dus.

De weken daarna ben ik vooral erg druk geweest met school. Ik heb mijn 'stage' bij de kindergarten afgerond. Het was ontzettend leuk, maar ook erg uitdagend. De kinderen waren allemaal 4 of 5 jaar oud, dus op één meisje na spraken ze geen Engels. We hadden een klasgenoot uit Denemarken in ons groepje, maar toch was het voor mij in het begin wel wennen om niet direct te kunnen communiceren met de kinderen. Normaal ga je een gesprek aan met een kind over een tekening die hij of zij maakt, maar nu kon ik er niets over vragen. We hebben dus andere manieren moeten vinden om met ze te communiceren. Uiteindelijk is dit wel gelukt en hebben we geleerd om ook lichaamstaal te gebruiken om wat duidelijk te maken.
In de eerste week hebben we samen met de kinderen een animatiefilm van klei gemaakt. Op speelse wijze hebben wij hen aan de hand meegenomen in dit proces. We hebben hen filmpjes laten zien en we hebben spelletjes gedaan over emoties. Uiteindelijk hebben we de kinderen helemaal zelf een verhaal laten maken over een prinses, een prins, een kasteel en een draak. De kinderen waren zo fantasierijk en waren ook echt in staat om een logisch verhaal te verzinnen.
In de tweede week hebben we de kinderen ingedeeld in drie groepjes. We hebben ze handgetekende filmpjes laten maken, omdat we zagen dat de kinderen tekenen heel leuk vonden. En ondanks dat deze techniek het moeilijkste is van allemaal, zijn we er toch in geslaagd om ze hierin goed te begeleiden. We hebben wel veel hulp gehad van de leerkrachten natuurlijk, vooral met het werken en met het vertalen. Ieder groepje heeft een kinderlied mogen kiezen, om dit verhaal vervolgens uit te beelden door middel van tekeningen. En ook al versta ik niets van de Deense liedjes, ik moet zeggen dat het een behoorlijk succes is geweest!

De week na onze 'stage' heb ik een essay moeten schrijven over mijn mening over crossprofessioneel werken. Dit betekent dat je samenwerkt met mensen met verschillende achtergronden, beroepen en/of landen. Dit ging met name over de samenwerking in ons groepje tijdens onze 'stage' bij de kindergarten. In mijn geval werkte ik samen met vier anderen. Zij kwamen uit Roemenië, China, Hongarije en Denemarken. Heel interessant, want de meesten van ons studeren allemaal iets pedagogisch, maar toch hebben we verschillende kennis vanuit onze opleidingen.

In het weekend van 20 november zijn een aantal meiden van dansen op bezoek geweest in Kopenhagen. Het was weer ouderwets gezellig en hebben ontzettend veel gelachen. Op vrijdag hebben we wat bijgekletst in ons hostel en zijn daarna wat gaan eten. Vervolgens hebben we nog even kort door het centrum gewandeld. We waren allemaal echter zo moe van de vroege en lange reis, dus we zijn op tijd weer teruggegaan naar ons hostel en hebben daar nog wat gekletst.
Op zaterdag hebben we een echte sightseeing gedaan. Allereerst zijn we naar Nyhavn geweest, de haven met de gekleurde gebouwen aan de kade. Ik ben hier al eerder geweest tijdens onze herfstvakantie, maar het is toch een trekpleister die we gezien moesten hebben. Onderweg kwamen we langs de Franse ambassade, waar het vol lag met allemaal bloemen. Dit was behoorlijk indrukwekkend om te zien en ik kreeg dan ook even kippenvel. Ook hier zijn de aanslagen ons niet ontgaan..
Vervolgens zijn we doorgelopen naar de kleine zeemeermin. Ik heb al veel over dit beeld gehoord en gelezen, voornamelijk dat het beeld heel klein is en niets voorstelt. Ik had dan ook echt een piepklein beeld verwacht, waardoor het uiteindelijk toch wel groter was dan ik had gedacht. Leuk beeld en ook wel een trekpleister die je moet zien als je in Kopenhagen bent, maar verder niet zoveel bijzonders haha.
Daarna zijn we in een cafeetje wat wezen drinken. We hebben natuurlijk uitgerekend het weekend uitgekozen waarin de eerste sneeuw viel. We waren dan ook heel enthousiast toen we de sneeuw zagen vallen toen we in het café zaten. De stad was al helemaal verkleed in kerstsferen, dus dat zorgde voor een extra kerstgevoel. Aangezien ze hier Sinterklaas niet kennen, heb ik het Sinterklaasgevoel dit jaar overgeslagen en ben ik me nu alvast aan het voorbereiden op Kerst. Het hield echter niet op met sneeuwen, dus we hebben de kou trotseert en zijn naar Christiania gelopen. Dit wordt ook wel 'Green light district' genoemd. Het is een zelf verklaarde semi-onafhankelijke wijk in Kopenhagen, waar 'alles mag en kan'. De handel in softdrugs is hier ook niet vreemd.
Aan het eind van de dag hadden we wel een beetje genoeg van de sneeuw, aangezien we helemaal doorweekt waren. We zijn wat gaan eten bij een Italiaans restaurant. Daarna wilden we nog naar Tivoli, een pretpark midden in Kopenhagen. Ik wilde hier graag 's avonds heen, aangezien het park nu Kerst als thema heeft en dit mooi zou zijn in het donker. We hadden het allemaal echter zo koud, dat we besloten terug te gaan naar het hostel om op te warmen en de volgende dag terug te gaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Na uiteindelijk opgewarmd te zijn, lagen we rond half 1 in bed. Ik sliep bijna, toen ineens het brandalarm afging. Je kon niet ontkomen aan dit geluid, want het ging echt loeihard. Daar gingen we dan weer, in onze nog halfnatte jassen de kou en de sneeuw in. Na ruim een half uur mochten we weer terug naar binnen. De volgende dag bleek dat iemand te heet aan het douchen was, waarbij de hitte en de condens het brandalarm hadden geactiveerd. Tja...
De zondag stond in het teken van een snel bezoek aan Tivoli, om vervolgens de warmte op te zoeken van de winkels in het winkelcentrum. Aan het eind van de middag was het weer tijd om afscheid te nemen.

Afgelopen twee weken zijn we heel druk geweest met het maken van een commercial voor een organisatie uit Aarhus. De organisatie heet Food Maker, en zij willen jongeren bij elkaar brengen om samen te leren koken. Over het algemeen hebben de jongeren in Denemarken namelijk van thuis uit niet geleerd hoe ze moeten koken. Bovendien wordt samen eten hier niet als sociale aangelegenheid gezien. Als je naar een restaurant gaat, zijn de Denen binnen een uur weer weg. Ze eten er alleen en maken er geen gezellig en sociaal uitje van zoals wij dat gewend zijn. Dit wil Food Maker dus veranderen, door mensen bij elkaar te brengen. Uiteindelijk hebben wij een filmpje gemaakt over hoe je vrijwilliger kunt worden om evenementen te organiseren. Afgelopen vrijdag (27 november) hebben we de presentatie gehad, waarbij medewerkers van Food Maker ook aanwezig waren. Ze waren heel positief over ons filmpje en gaan het ook gebruiken als echte reclamespot. Heel gaaf dus!

Afgelopen weekend (28 en 29 november) ben ik met twee klasgenoten naar de kerstmarkt in Hamburg geweest. Er zouden eigenlijk nog drie vriendinnen meer meegaan, maar zij hebben uiteindelijk besloten om niet mee te gaan. Ook ik heb even getwijfeld of ik zou gaan, gezien het dreigingsgevaar in Brussel en de gebeurtenissen van afgelopen weken. Uiteindelijk zijn we toch gegaan, aangezien we ons plezier niet wilden laten bederven. Bovendien zei mijn Duitse klasgenootje dat er geen berichten waren van gevaar tijdens de kerstmarkten. Dus hebben we de auto gepakt en zijn we toch gegaan. Aangezien we alledrie zo moe waren door het Food Maker project, zijn we uiteindelijk pas om 12.30 vertrokken naar Hamburg.
Het was ontzettend gaaf en ben heel blij dat we gegaan zijn. Hamburg heeft niet één grote kerstmarkt, maar heeft verschillende kerstmarkten verspreid over de stad. We hebben twee kleine kerstmarkten gezien, een historische 'traditionele' markt met typische kerstachtige kraampjes, en een wat moderner uitziende markt. Ik heb mijn eerste officiële glühweintjes gedronken, heerlijk!
Op zondag hebben we nog even kort door het oude centrum van Hamburg gelopen. Ik vind het niet echt een mooie stad met veel sfeer. Het is voornamelijk een industriële stad. Ik zou er dan ook niet snel terug gaan. Het was wel leuk om de stad een keer gezien te hebben, juist omdat ik er niet zo snel heen zou gaan.
De terugweg was nog redelijk spannend geweest. Net zoals in Nederland heerste er een grote storm in Duitsland en Denemarken. Dit hebben we geweten. Eenmaal in Denemarken waren de wegen pikkedonker. Toen we ons groot licht aandeden, zagen we plotseling op 10 meter voor ons een grote boom dwars over de weg liggen. Gelukkig zat onze Duitse klasgenoot achter het stuur die dit al vaker meegemaakt had, dus ze had genoeg tijd en ruimte om ons veilig om de boom heen te loodsen. Maar we stonden alledrie op scherp, en dat was maar goed ook. Onderweg kwamen we nog zo'n vijf bomen tegen die dwars over de weg lagen. Eén boom was zelfs op de achterkant van een werkbusje terechtgekomen die aan de andere kant van de weg reed. Wij zijn gelukkig veilig thuisgekomen!

Sinds gisteren zijn we begonnen met ons laatste project. Dit is een project waarbij we een animatiefilm moeten maken over de vluchtelingenstroom. Morgen gaan we naar een groep vluchtelingen toe die met ons samen willen werken. We gaan dan één van hen interviewen om vervolgens zijn/haar verhaal te vertellen. Spannend, maar wel een hele gave uitdaging, zeker nu het zo actueel is.

Nog drie weekjes en dan zit mijn Deense avontuur er alweer op. Ik kijk ernaar uit om iedereen weer te zien, maar vind het ook jammer dat het zo snel voorbij is gegaan. Ik heb hier een paar hele hechte vriendschappen opgebouwd en het gaat lastig worden om afscheid te nemen. Maar dat hoort er ook bij natuurlijk, dus ik ga nog even flink genieten de laatste weekjes!

Tot heel snel :)

  • 01 December 2015 - 20:55

    Tzeitel:

    Zo, een heel verhaal...
    Maar nu wel weer helemaal up to-date :)

    Weer een hoop leuk en bijzondere dingen meegemaakt. Ook leuk dat je je fam weer even gezien hebt (en dan voor jezelf op n heel fijn moment!). Maar zo te lezen gaat het 'op jezelf aangewezen zijn' je best goed af. Trots

    geniet nog van je laatste weekjes
    Voordat je t weet zit je met kerst weer thuis aan tafel en slaap je in je eigen bedje...

  • 01 December 2015 - 21:17

    Papa:

    Zo fijn om te horen dat je het naar je zin hebt,maakt het voor ons zo gemakkelijk

  • 02 December 2015 - 12:36

    Betsie:

    Hoi Lynn,
    Wat blijf je lekker enthousiast, maar je hebt ook veel gedaan daar.
    Ja nu begint het aftellen maar maak er nog een paar mooie weken van.

    Gr. tante Betsie

  • 02 December 2015 - 14:43

    Thea De Laat:

    he lynn,
    wat is het mooi om te zien,dat je het zo fijn hebt.
    en dat je mooie vrienschappen hebt opgebouwd.
    geniet ervan die laatste paar weekjes, tot binnenkort.
    gr thea

  • 03 December 2015 - 09:56

    Jaimy V Uden:

    Zo ik moest er even de tijd voor zoeken, maar inmiddels het verslag gelezen! Super leuk, geniet nog van de laatste weekjes en met kerst weer gezellig samen in het prachtige NL ;) xx

  • 04 December 2015 - 12:01

    Jose Vogels:

    hallo lynn

    Voor ons is de tijd snel gegaan maar voor jouw ook.
    Een drukke en leerzame periode achter de rug.
    Mooi verhaal om te lezen.
    Lynn geniet nog van de laatste weekjes.

    gr jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynn

Actief sinds 20 Juli 2015
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 6701

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2015 - 23 December 2015

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: